Prawo konsumenta do zwrotu towaru
Aktualizacja 12 sierpnia 2022
- 1 Prawo konsumenta do zwrotu towaru
- 2 Zwrot towaru kontra reklamacja
- 3 Zwrot towaru kontra reklamacja
- 4 Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?
- 5 Jak zwrócić towar kupiony poza siedzibą sprzedawcy?
- 6 Kiedy nie przysługuje prawo do zwrotu towaru?
- 7 Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie
- 8 Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie
- 9 Co z kosztami wysyłki?
- 10 Kiedy sprzedawca nie musi zwracać towaru?
- 11 Prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
- 12 Prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
- 13 Podsumowanie
Prawo konsumenta do zwrotu towaru
Zwrot towaru kontra reklamacja
Wbrew powszechnej opinii zwrot towaru jest czymś innym niż reklamacja. Reklamuje się towar wadliwy lub bez cech obiecanych przez sprzedawcę. W ramach reklamacji można ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub, wymianę produktu na nowy.
Zwrot natomiast ma miejsce, gdy oddawany przedmiot nie posiada żadnych wad, po prostu konsument rezygnuje z zakupu, żądając pieniędzy za wcześniej kupiony produkt.
Innymi słowy, reklamuje się przedmioty niepełnowartościowe, a zwraca te, z których nabywca nagle rezygnuje.
Zwrot towaru kontra reklamacja
Jak zwrócić towar kupiony poza siedzibą sprzedawcy?
Wystarczy odesłać w ciągu dwóch tygodni nienoszący śladów użytkowania towar do przedsiębiorcy. Można również zgłosić mu taki zamiar i towar odesłać w ciągu kolejnych dwóch tygodni. Kontrahenta należy poinformować pisemnie, mailowo lub ustnie, ale najlepiej jest to zrobić na piśmie, ponieważ zostanie to udokumentowane. Można też zrobić to za pomocą proponowanego przez sklep formularza, ale nie jest to obowiązkowe.
Kiedy nie przysługuje prawo do zwrotu towaru?
Obecnie nie ma możliwości zwrotu towaru nabytego na dane działalności gospodarczej. Sytuacja ta jednak ma się zmienić w 2021 roku. Wtedy przedsiębiorca będzie miał możliwość zwrotu zakupu zrobionego na odległość. Sklepy mają również prawo odmówić przyjęcia towaru robionego na zamówienie, nawet jeśli nie noszą żadnych śladów użytkowania.
Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie
Przez 14 dni od zakupu online można zwrócić przedmiot bez podania przyczyny. Tak samo jest, kiedy coś zostanie zamówione przez telefon. Jeśli sprzedawca nie poinformuje o przysługującym dwutygodniowym terminie zwrotu, przedłuża się on aż do 12 miesięcy.
Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie
Co z kosztami wysyłki?
Produkt należy odesłać na swój koszt, ale w kwocie zwróconych przez sprzedawcę pieniędzy musi być zawarty poniesiony koszt wysyłki produktu do klienta równy najtańszej opcji cennika oferowanego przez sprzedawcę.
Kiedy sprzedawca nie musi zwracać towaru?
Jeśli produkt jest kupiony od osoby prywatnej, a nie przedsiębiorcy, nie ma ona obowiązku przyjmować zwrotu. Oczywiście może to zrobić, jeśli taka jest jej wola.
Prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
Prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie. Oznacza to, że sklepy same ustalają zasady zwrotów, które muszą być spisane w formalny sposób. Nawet jeśli jest możliwość oddania produktu, warto zapoznać się dokładnie z regułami, ponieważ może się okazać, że w polityce zwrotów sklepu są pewne ograniczenia.
Podsumowanie
Podsumowując, jeżeli jako konsumenci zakupiliśmy towar w sklepie internetowym mamy 2 tygodnie na zwrot przedmiotu, jeżeli nie posiada on śladów użytkowania, nie możemy jednak zwrócić towaru, jeżeli kupiliśmy go od osoby prywatnej lub kupując na firmę.
Nie ma możliwości zwrotu, jeżeli towar kupiliśmy w sklepie stacjonarnym. Tak jak i przy zakupie od osoby prywatnej, zwrotu można dokonać jedynie, jeżeli sprzedawca się na to zgodzi.